Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 09:54 (6 dage siden) @ steenth

Ja det kræver at man regner på at der er et trafikunderlag, som kan betale det. Det er der såmænd så nok også nogle der gør, inden en sådan forbindelse bliver besluttet, skal du se.

Og jeg kan i hvert fald ikke se hvorfor det skal få Danmark til at beslutte at betale hele landanlægget (som bliver betydeligt, og formentlig dyrere end Femern, da der ikke er en egnet eksisterende bane at udbygge) af statskassen mens tunnellen betaler svenskernes landanlæg helt eller delvist.

Hvad det har med Storebælt at gøre må så stå for din egen kæphests regning. Femern er ikke subsidieret af den, og det er heller ikke nødvendigt, hvis ellers beregningerne holder. Hvis ikke hænger staten på regningen, med eller uden overskud fra Storebælt.

¾
Endnu er Fehmern-forbindelsen ikke kpblet direkte på Store Bælt forbindelsen og dog.
Som du kan læse i nedenstående skal Store Bælt forbindelsen bidrage til et strukturfond som Fehmern-forbindelsen givet også får penge fra.
https://sundogbaelt.dk/viden-om/priser-storebaelt-stadig-gaeld/

Du gætter og du tjekker ikke hvordan det er. Femern-forbindelsen har kun fået en statsgaranti på deres lån og har ikke fået en krone fra strukturfonden. Aftalen, hvor strukturfonden er med, udløber i år. Udbygning af banen imellem Ringsted og Rødby betales af dem. Så tværtimod. Staten får forbedret deres baner og veje via Femern-forbindelsen. Og Femernforbindelsen er sat i gang længde før. Traktaten om projektet er fra 2008.

Vrøvl!
Den endelige financering af Fehmern-forbindelsen finder først sted når vi nærmer os en åbningsdag.
Sådan var det med Store Bælt forbindelsen og Øresundsbroen.
Så hvorfor skulle det være anderledes på Fehmern-forbindelsen???
Enten kommer skatteyderne til at betale underskuddet på Fehmern-forbindelsen eller mere sandsynligt bliver regning sendt til vejtrafikken.

Kan ikke tro at du er så naiv at det bliver gratis - som ellers lovet os - at køre over Storebælt når forbindelsen var betalt omkring 2035.
Men det er åbenbart tilfældet.

Du er vel klar over at der stadig opkræves 1 øre pr solgt liter benzin til financeringen af den "nye" Lille Bæltsbro? Det er nu foregået i over 50 år.

Dertil kommer at ville betalingen for at køre over Storebælt forsvinde ca 10 år efter åbning af Fehmern-forbindelsen hvor billetpris aktuelt er sat til 450 kr pr vej - tror du så at trafikmængden vedbliver i samme niveau eller vi vil bære flere som vælger at køre gratis over Storebælt
Jeg er ikke i tvivl.

Du gætter igen. Storebælt får nok ikke lov at slippe brugerbetaling.

Jeg gætter IKKE. Jeg ved at det ikke kommer til at ske!
Vi kommer aldrig til at slippe for at betale for at køre over Storebælt!
Så her er vi tilsyneladende enige!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen