Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af steenth, tirsdag 19. maj, 2020, 10:32 (6 dage siden) @ Pyloriis

Ja det kræver at man regner på at der er et trafikunderlag, som kan betale det. Det er der såmænd så nok også nogle der gør, inden en sådan forbindelse bliver besluttet, skal du se.

Og jeg kan i hvert fald ikke se hvorfor det skal få Danmark til at beslutte at betale hele landanlægget (som bliver betydeligt, og formentlig dyrere end Femern, da der ikke er en egnet eksisterende bane at udbygge) af statskassen mens tunnellen betaler svenskernes landanlæg helt eller delvist.

Hvad det har med Storebælt at gøre må så stå for din egen kæphests regning. Femern er ikke subsidieret af den, og det er heller ikke nødvendigt, hvis ellers beregningerne holder. Hvis ikke hænger staten på regningen, med eller uden overskud fra Storebælt.

¾
Endnu er Fehmern-forbindelsen ikke kpblet direkte på Store Bælt forbindelsen og dog.
Som du kan læse i nedenstående skal Store Bælt forbindelsen bidrage til et strukturfond som Fehmern-forbindelsen givet også får penge fra.
https://sundogbaelt.dk/viden-om/priser-storebaelt-stadig-gaeld/

Du gætter og du tjekker ikke hvordan det er. Femern-forbindelsen har kun fået en statsgaranti på deres lån og har ikke fået en krone fra strukturfonden. Aftalen, hvor strukturfonden er med, udløber i år. Udbygning af banen imellem Ringsted og Rødby betales af dem. Så tværtimod. Staten får forbedret deres baner og veje via Femern-forbindelsen. Og Femernforbindelsen er sat i gang længde før. Traktaten om projektet er fra 2008.

Vrøvl!
Den endelige financering af Fehmern-forbindelsen finder først sted når vi nærmer os en åbningsdag.
Sådan var det med Store Bælt forbindelsen og Øresundsbroen.
Så hvorfor skulle det være anderledes på Fehmern-forbindelsen???

Inden du skriver "Vrøvl!" - hvad er din dokumentation?

Jeg har kigget i årsrapport for 2019 for Femern A/S. De optager lån løbende. Endelig finansiering hører til almindelig husfinansering, hvor ændre fra et byggelån til fx realkredit. Og til et projekt i denne størrelse låner man efterhånden som man har brug for det og det refinansieres løbende indtil gælden er væk.

Enten kommer skatteyderne til at betale underskuddet på Fehmern-forbindelsen eller mere sandsynligt bliver regning sendt til vejtrafikken.

Nu er jeg meget sikker på at forventninger til trafikken på Femernforbindelse, specielt på jernbanen holder.

Kan ikke tro at du er så naiv at det bliver gratis - som ellers lovet os - at køre over Storebælt når forbindelsen var betalt omkring 2035.
Men det er åbenbart tilfældet.

Det er op til en politisk beslutning om Storebælt skal være gratis eller ej.. Nogle ønsker det....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen