Ledige lokomotiver (Generelt)

af Peter Christensen, tirsdag 19. maj, 2020, 17:55 (9 dage siden) @ RasmusD

555t er da også meget for en ME disse dage. De kæmper i forvejen med at trække seks DD-vogne, som man ellers er begyndt på i år - de har svært ved at holde køreplanen, og elvarmen kan finde på at falde ud undervejs.

DD-vogne trækker meget på 1500V-forsyningen, og det fjerner altså effekt fra trækkraften. De bruger væsentligt mere strøm end de gamle Bn-vogne, så vidt jeg ved.

Hvorfor air-con, varme mm, skal være aktivt på en natlig tur - aner det ikke, men det forekommer ikke specielt fornuftigt at bruge energi (dieselolie) herpå. Dermed burde 555 tons ikke være det store problem.

Omkring køreplan og vognvægt og belastning til ventilation etc., så har det været diskuteret flere gange.
Hvis planen ikke er beregnet til 6 DD vogne med fuld belastning af elvarme-modul, så får du altså prolemer med at holde tid NÅR du rammer et sådan forhold. Medmindre planen er beregnet efter 7 DD vogne og fuld belastning af elvarmemodul......
Køreplanen (mindst beregningen heraf) og belastning af lokomotivet skal jo helt passe sammen.

I en Bn vogn havde du kun varmelegmer (elvarme), så der var ikke nær samme træk på elvarmemodultet. Dermed var forholdet ligeggyldigt og du kunne bare bruge vognvægt i dine beregninger. Pudselig kommer der en vogn, som skal have lidt af dieselmotorens effekt til varme og ventilation.....det helt forudsigelige sker og ingen kan forstå hvorfor planerne baseret på vognvægt ikke holder længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen