Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Batteritog København-Frederikshavn/Struer (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2020, 20:57 (1430 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne


Fredericia - Frederikshavn og Hjørring - Hirtshals er med i TEN-T "Core Network" og skal principielt have ERTMS og elektrificering inden 2030.

Vejle - Herning er med i det tilstødende TEN-T netværk, og skal også elektrificeres, men her er jeg usikker på om deadline stadig er 2030


Jeg håber på elektrificering Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn og Vejle-Struer. Men hvad jeg håber på, er jo i denne forbindelse henrivende uinteressant. Til gengæld glæder det mig, at EU kan være skyld i (positivt ment), at der måske kommer køretråd til de nævnte "udkantsområder".

Skulle der alligevel ikke komme køretråd til de nævnte destinationer, er der måske håb at hente i "dagens tekst" ("Serviceeftersyn af jernbanen"):

"Ved brug af batteritog på strækningerne Vejle-Struer og Aalborg/Lindholm-
Frederikshavn vil det være muligt stadig at køre direkte tog til og fra København
forudsat at DSB anskaffer en batteritogstype, der kan samkøre med
DSB’s fremtidige el-tog på hovedstrækningerne
."

Er en sådan "samkøring" teknisk realistisk? (Jeg ser her helt bort fra det sædvanlige konspirationsfnidder om, hvad DSB har/ikke har af skjulte/ikke skjulte dagsordner. Det bliver jo ikke DSB, der kommer til at køre Timemodellen).

DSB's bestilte elektriske togsæt kan ikke køre hurtigt nok til at leve op til køretiderne i Timemodellen. Findes der batteritog, der kan køre hurtigt nok til - sammen med de endnu ikke bestilte timemodeltog - at leve op til køretiderne i Timemodellen?

Med venlig hilsen

Thomas Spørge-Jørgen Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak