Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog København-Frederikshavn/Struer (Generelt)

af ThomasTT, 20/5 2020, 14:23 (1408 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hovedbanen op gennem Jylland skal elektrificeres og nok også op til Frederikshavn i forbindelse med europæisk TEN aftale. Vejle - Struer er vidst nok også med i denne


Fredericia - Frederikshavn og Hjørring - Hirtshals er med i TEN-T "Core Network" og skal principielt have ERTMS og elektrificering inden 2030.

Vejle - Herning er med i det tilstødende TEN-T netværk, og skal også elektrificeres, men her er jeg usikker på om deadline stadig er 2030

Jeg håber på elektrificering Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn og Vejle-Struer. Men hvad jeg håber på, er jo i denne forbindelse henrivende uinteressant. Til gengæld glæder det mig, at EU kan være skyld i (positivt ment), at der måske kommer køretråd til de nævnte "udkantsområder".

Skulle der alligevel ikke komme køretråd til de nævnte destinationer, er der måske håb at hente i "dagens tekst" ("Serviceeftersyn af jernbanen"):

"Ved brug af batteritog på strækningerne Vejle-Struer og Aalborg/Lindholm-
Frederikshavn vil det være muligt stadig at køre direkte tog til og fra København
forudsat at DSB anskaffer en batteritogstype, der kan samkøre med
DSB’s fremtidige el-tog på hovedstrækningerne
."

Er en sådan "samkøring" teknisk realistisk? (Jeg ser her helt bort fra det sædvanlige konspirationsfnidder om, hvad DSB har/ikke har af skjulte/ikke skjulte dagsordner. Det bliver jo ikke DSB, der kommer til at køre Timemodellen).

DSB's bestilte elektriske togsæt kan ikke køre hurtigt nok til at leve op til køretiderne i Timemodellen. Findes der batteritog, der kan køre hurtigt nok til - sammen med de endnu ikke bestilte timemodeltog - at leve op til køretiderne i Timemodellen?

Med venlig hilsen

Thomas Spørge-Jørgen Nielsen

På det tidspunkt, hvor en "konventionel" timeplan måtte være realiseret findes der givetvis langt bedre og flere batteritog end i dag. Udviklingen virker til at gå meget hurtigt og egentlig er det vel også nemmere med tog end biler. Det er svært at se behovet for at hænge køreledninger op noget sted på eksisterende jernbane i jylland. Det er både grimt, dyrt og vil sikkert snart virke forældet. Som at se telefonpæle i villakvarterer.

Skulle hastigheden være et problem, kunne man bruge noget af besparelserne på at anlægge genveje i stedet. Det vil samtidig øge kapaciteten. En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak