Kystbanens fremtidige betjening (Generelt)

af KKLD, onsdag 20. maj, 2020, 22:25 (197 dage siden) @ Rail

Ved 18 tog i timen er der en buffer på 6 minutter (2 kanaler), hvor der ved 20 tog i timen er 0 minutter. Hvordan kan dette forsvares når man kigger på rettidighed?


Det er det man gør på S-banen og her er rettigheden jo ikke virkelig dårlig?

I øvrigt er der ikke planer om at bruge samtlige 20 kanaler, men hvis du før brugte 15 og i fremtiden bruger 17 så har du stadig vundet noget.


Og hvordan kan det forsvares at Kystbanen får ringere betjening når der kommer plads til 2 tog ekstra i timen?


Det er kun de små stationer der får dårligere betjening, de store får faktisk bedre betjening i dagtimerne og de tidlige aftentimer. Det er lidt den sammen diskussion som med Frederikssundsbanen hvor det også går udover de små stationer at give en bedre betjening til de store stationer.


S-tog har i forvejen meget bedre rettidighed end Kystbanen.
Så hvis der skal presses endnu flere tog igennem der hvor Kystbanen kører vil rettidigheden bliver endnu dårligere.


Ja men det viser bare at kapacitetsudnyttelsen ikke er den eneste paramenter i rettidigheden. De to ekstra kanaler i røret giver mulighed for en større fleksibilitet i køreplanen og forhåbentligt derved en bedre udnyttelsen af kapaciteten på København H


De store stationer får dog dårligere betjening i myldretiden og alle stationer får dårligere betjening om aftenen.
I forslaget med Frederikssundbanen får stationerne 20 min drift, og ikke 30 min drift. Jeg er også mod forslaget fordi alle S-togsstationer burde have 10 min drift.


Nej det er rigtigt at på Frederikssundsbanen mister de kun 50 % af deres afgange imens man på Kystbanen står til at miste 33 % på de stationer..

Spørgsmålet her er nok mere om det at man har noget nu gør krav på at man også skal have det i al fremtid?

Jeg ville fremrykke CBTC så linje H kan køre hvert 10. minut.


Held og lykke, hvad gør du så for at lave denne fremrykkelse - har du kontaktet Siemens og BaneDanmark? Hvor vil du skaffe de ekstra togsæt der skal bruges?

Jeg ville nok bare bygge et vendespor ved Carlsberg... (Der kan give ekstra drift uden merforbrug af togsæt)

Jeg kan stadigvæk ikke se, hvordan du vil have bedre rettidighed ved at have 2 tog ekstra i timen for der er jo en lavere buffer til at indhente forsinkelser?

Jeg går ikke ind for at S-togsstationer skal have 20 min drift, så derfor synes jeg ikke at de skal miste 50% af deres afgange i dagstimerne. I aftentimerne er det i det mindste det samme, hvilket ikke er tilfældet for Kystbanen. Derfor passer det ikke helt hvad du siger med 50% for Frederikssundbanen og 33% for Kystbanen når du kigger på hele driftsperioden.

Du har nok ret i at det ikke er muligt at få CBTC hurtigere på plads. Jeg har tænkt over det og det giver nok mest mening at forlænge Ballerup-toget til Frederikssund. På denne måde kan der opnås en mere jævn fordeling af passagerer og derfor kan man køre med kortere tog. Dette er også godt ved Vanløse og Flintholm hvor en hel del skifter til/fra M1+M2 samt Linje F. På den måde så bliver enkelte afgange på M1+M2 og Linje F ikke meget mere fyldt end andre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen