Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodel med 120-150 km/t? (Generelt)

af ThomasTT, 20/5 2020, 23:34 (1430 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En timeplan kræver næppe, at man kører ret meget mere end 120-150 km/t i jylland

Det forstår jeg ikke. Hvordan kommer man fra f. eks. Aarhus til Aalborg på én time med 120-150 km/t? Med mindre man anlægger en helt ny jernbane efter en lineal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Med 20 km ny enkeltsporet bane langs motorvejen syd for randers bliver den samlede distance Aarhus-aalborg vel ikke mere end 120-130 km. Det burde nok kunne klares med 150 km/t med et stop i randers. Samtidig ville man få bedre kapacitet og plads til egentlig lokalbane/s-tog på det gamle spor.

Fra middelfart til Aarhus er der under 100 km alligevel vil der selv i togfondens fremtidsplan være flere hastighedsnedsættelser undervejs, så der i forvejen skulle køres max 150 km/t noget nær det halve af distancen. At rent teoretisk sætte 150 km/t som en max hastighed hele vejen ville næppe koste mere end 2-3 minutter. De kan hentes flere steder for få penge.

Pointen er ikke, at der kun skal køres 150. Det illustrerer bare, hvor ligegyldigt de høje tophastigheder er. Især i jylland, hvor problemet er, at de gennemkørende tog ikke kan komme forbi de lokale/regionale langs de slingrende spor,


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak