Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening (Trafikpolitik)

af ThomasLarsen, 23/5 2020, 16:19 (1406 dage siden) @ anho
redigeret af ThomasLarsen, 23/5 2020, 16:34

Så er den undersøgelse også ret ekstremt uvidenskabelig. :-)
For du glemmer 5 stiunderføringer, hvoraf den under Ølby station er ret bred. Broen over Stensbjergvej skal også lige med.
Og så er der lige den tekniske detalje, at stykket fra lidt efter Københavnsvej til efter Lyngvej ligger på en dæmning i op til 5 meters højde.

Og så tror jeg ikke at du kan klemme 2 spor ind under s-toget.
Men det burde heller ikke være nødvendigt, da udfletningen til Køge Nord station sker ca 50 meter før.

En nogenlunde realistisk løsning kunne være denne.
Man sænker det nye spor fra cirka der hvor det slutter idag. Så man kan passere under Københavnsvej uden at bygge den om.
Og så derefter op på niveau med de andre spor ved Ølby.
Det kommer nok i Konflikt med stiunderføringen ved Lyngtoften. Som enten skal sænkes en smule, eller måske nedlægges.

Ved Ølby station havde jeg forstillet mig at man lavede en ny perron lignende den anden(bare spejlvendt), på sydsiden af stationen.
De ville så have en fælles elevator i midten, og så ville de have hver deres trappopgang direkte op til perronen og ikke som den er idag.
For med 2 smalle parroner i forlængelse af hinanden, tror jeg godt at man kan få plads til det ekstra spor uden at rive bygninger ned, eller ved at fjerne cykelstien.
Desuden skal dæmningen udvides, eventuelt med en støttemur ud mod cykelstien. Og så skal der findes plads til erstatningen for de cykelpladser der forsvinder.

Ved passagen af Stensbjergvej og Lyngvej, kan man A: lave 2 broer udvide stitunnelen og dæmningen. Eller B: bygge en lang bro som flugter med dæmningen hele vejen.
Huset på dalsvinget 18, får måske nok taget noget af deres have.

Det sidste stykke kan klares ved at man anlægger det nye spor på indersiden af det eksisterende(ind mod S-toget) og derefter retter skinnerne til.
på den måde behøves man kun at ombygge en stitunnel, da der er plads over den anden. Eksperter skal selvfølgelig lige regne på om den anden tunnel, kan klare vægten af det ekstra spor.

Dette bud på en løsning , er selvfølgelig helt på amatør basis.
Så om det overhovedet er teknisk muligt, og om prisen er 200 eller 300 mil. Har jeg selvfølgelig ingen mulighed for at svare på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak