Serviceeftersyn af Jernbanen offentliggøres i dag (Generelt)

af mikedk2100, København Ø, torsdag 28. maj, 2020, 17:57 (41 dage siden) @ Jens Hansen

måske ikke, men der kan stille gode spørgsmål til ministeren;

Kristian Pihl Lorenzen;

Hvad er ministeren holdning til, at den danske jernbane ifølge regeringens serviceeftersyn af jernbanen (maj 2020) fremstår nedslidt, umoderne, udfordret og teknologisk tilbagestående, i lyset af at der i perioden fra 2009 til 2019 blev bevilget 132 mia. kr. på anlæg og drift af jernbanen? (Spm. nr. S 1297).

132 milliarder kroner på 10 år - det er saft susemig mange penge. Og det er jo kun blevet dårligere.

JH

Enig i, at 13,2 mia kroner om året er rigtig mange penge, når man ser på, hvor lidt danskerne får ud af pengene. Og ja, det er kun blevet værre og værre, selvom genopretningen af jernbanen, der startede i 2007, sluttede for 6 år siden i 2014.

Men hvad indeholder de 132 mia på anlæg og drift, som Pihl slynger ud. Tidligere har politikere jo slynget om sig med tal, at der er brugt XX mia kr. på jernbanen, så nu er det vejenes tur, og det så viser sig, at der i de XX mia kr. både er indregnet Femern-forbindelse, timeplan og signalprojekt, selvom intet af det er færdigt, ja knap nok startet.

Det der ku være mere interessant er, hvor meget det egentlig koster for samfundet, at jernbanen kører så dårligt, som den gør. Præcis som vejfolkene er gode til at udregne og fortælle om, hvor meget det koster samfundet, at bilerne holder i kø hver dag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen