Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)

af mikedk2100, 4/6 2020, 13:47 (1384 dage siden) @ Scharfenberg

Jernbanen vil stadig være relevant også om 10 år, da heller ikke elbiler med i gennemsnit 1,2 person ombord bidrager til at reducere trængslen i byerne og mellem de store byområder.

Man kan også godt satse på el-flyvere eller svæveflyvere i indenrigstrafikken, men mellem fx Aarhus og Kbh. skal man stadigvæk sætte tid af til at komme til og fra lufthavnen, hvis man skal til og fra centrum. Desuden vil der sikkert stadig være sikkerhedstjek. Og indenrigsflyvningen hjælper ikke dem, der pendler mellem Næstved og Kbh., Helsingør og Hellerup, Roskilde og Holbæk osv.

Jeg er sådan set enig - det går jo bare den forkerte vej. Antallet af biler på vejene i hovedstadsområdet vokser år for år, mens S-togene taber passagerer år for år.

Der er jo en grund til, at folk foretrækker (el)bilen og trængslen på vejene fremfor toget.

Og ja, der er både sikkerhedstjek og afsætning af tid til at komme til/fra lufthavnen, når man rejser indenrigs. Man skal også sætte tid af til at komme til/fra stationen, hvis man skal med toget. Og bor man ikke midt i København og skal et sted midt i Aarhus, så er bilen ganske konkurrencedygtig med toget - også om 10 år. For hvem tror virkelig på, at Timeplanen bliver til noget inden 2030.

Der skal en holdningsændring til også hos Banedanmark. For nogle år siden gjorde man sit bedste for at jage passagererne væk fra Helsingør-København strækningen og Kalundborg/Holbæk-København. Sidste år var det pendlere fra Nykøbing F., det gik ud over. Det gør det også i år, samtidig med, at man jager pendlerne væk fra Næstved-København.

Man kan selvfølgelig også bare læne sig tilbage og tro, at bilisterne nok skal komme tilbage til toget, når det er overstået. Motorvejene viser bare noget andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak