Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_180
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_220
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_221
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_222Så at det skulle være så svært at bygge et 200 km/t dieseltogsæt ved jeg nu ikke om jeg køber.
Og så er der lige den i Danmark kendte ICE-TD (BR 605) som blev bygget i 2000-2001 af Siemens. Det var en hyldevare:
Men det var også et ringere produkt end IC4. Husk på at de sammenlagt kun har kørt ca. 10 år i drift inden DB gav op. 9 af årene var mellem København og Hamburg/Berlin. De var tørstige, de fejlede ofte ved sammenkobling og deres yndlingsplacering var værkstedet i Hamburg hvor de tømte DB's konto.
ICE-TD var DB's skandaletog, og de nåede da heldigvis kun at få bygget 20 sæt. Dem der ikke blev udstyret til kørsel i Danmark nåede kun at køre et års tid i drift.
--
Mvh Anders