Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)
Men det kommer vel ikke bagpå mange efterhånden:
- bortset fra politikerne. I stedet for at bestille dyre konsulentrapporter og vente på dem, kunne man have valgt at bruge tiden og pengene på at gå i gang med at løse problemerne.Det er måske jernbanens egentlige problem at der skal gå slipsedrengsrapporter og politik i den, i stedet for at man går i gang med at løse de indlysende problemer.
Lige netop Serviceeftersyns-rapporten er ikke lavet af dyre slipsedrenge men består hovedsageligt af input fra medarbejdere i BDK, DSB og TRM selv. Som jeg kan forstå på Benny er den et fælles forståelsespapir/overblik, som politikerne fremover kan tage udgangspunkt i i forbindelse med drøftelser og investeringer i jernbanen.
Der er som sådan intet nyt i den rapport. Det er heller ikke så overraskende, at diverse medier ukritisk bruger den til igen-igen at fastholde det negative billede af jernbanen i Danmark.
Ja, jernbanen er udfordret i disse år og vil også være det, indtil elektrificering, nye signaler og nye tog er i drift.
Men fx var der passagervækst på jernbanen over Storebælt fra engang i 2019 og til februar 2020, indtil corona ramte. I januar og februar 2020 var der vækst på stort set alle DSB-tog. Og i januar-maj 2020 har kundepunktligheden aldrig været højere. Ikke at man skal negligere alle jernbanens udfordringer og dårligdomme, men så håbløst er det altså heller ikke.
I øvrigt kan jeg ikke se det utidssvarende i hver time fra morgen til aften at kunne sætte mig ind et lyntog, der non stop kører mellem Kbh. og Odense på en time og 11 minutter - uden at det fx koster ekstra ift. IC-toget.