Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)

af mikedk2100, 4/6 2020, 16:57 (1384 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, jernbanen er udfordret i disse år og vil også være det, indtil elektrificering, nye signaler og nye tog er i drift.

Men fx var der passagervækst på jernbanen over Storebælt fra engang i 2019 og til februar 2020, indtil corona ramte. I januar og februar 2020 var der vækst på stort set alle DSB-tog. Og i januar-maj 2020 har kundepunktligheden aldrig været højere. Ikke at man skal negligere alle jernbanens udfordringer og dårligdomme, men så håbløst er det altså heller ikke.

I øvrigt kan jeg ikke se det utidssvarende i hver time fra morgen til aften at kunne sætte mig ind et lyntog, der non stop kører mellem Kbh. og Odense på en time og 11 minutter - uden at det fx koster ekstra ift. IC-toget.

Lige med kundepunktligheden tror jeg også den clincher, fordi man fra DSBs side fortæller, hvordan kundepunktligheden er over en periode. Det, der er interessant for pendlerne er jo, hvad kundepunktligheden er på lige netop de tog, jeg plejer at tage. Pendlere er, trods flekstid osv, vanemennesker. Møder jeg klokken 8, så er det jo kun de tog, jeg skal med, jeg interesserer mig for - jeg er sådan set ligeglad med alle de andre tog, der kører fra morgen til aften.

Som jeg kan læse det på DSBs hjemmeside, så er det et større regnestykke at udregne en gennemsnitspunktlighed, og det er ikke muligt at se punktligheden for bestemte afgange og den ekstra ventetid, der er, når skiftet mellem 2 tog glipper. Men sådan noget husker pendlerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Hectorrail

Jernbanebøger

MotorMateriel 9 - Rangertraktorer

MotorMateriel 9 - Rangertraktorer. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak