Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)

af Peter Christensen, torsdag 04. juni, 2020, 23:25 (66 dage siden) @ andersj

Sandheden er at der i hvert fald kun var to selskaber som bød, og det ene trak buddet igen i forbindelse med en fusion.


Adtranz, Bombardier, Ansaldo Breda, Siemens og Alstom bød.
Kilde: Fem giganter kæmper om 80 tog til DSB

Bombardier og Siemens blev fravalgt tidligt i forløbet.
Alstom blev fravalgt fordi DSB vurderede at de ikke var i stand til at bygge det præsenterede tog. Adtranz var for dyre.
Kilde: DSB køber 100 nye italienere

Adtranz forsøgte at afgive et nyt og billigere tilbud, men det var/er ikke tilladt efter udbudsfristen.
Kilde: DSB finder røde togs afløser

Nemlig - Adtranz og Bombardier blev lagt sammen.....og DSB ville ikke have Adtranz tilbud, som kunne koble med IC3.
I processen var DSB meget fokuseret på design. Teknik-snak var meget fraværende. Hvad fejlede IC4 på? Elendig teknik....elendigt udført.
Jeg husker stadig Hassenkams bemærkning om at DSBs sidste køb hos Breda var damplokomotiver.....det lød ikke som han var specielt positiv over valget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
TraXion
3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen