Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedrivning af jernbanebroen Hjortevej i Skalborg (Generelt)

af My1201, 6/6 2020, 05:59 (1419 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Broen er da ikke en jernbanebro - men en vejbro. Broen førte jo vejen over jernbanen , ergo må det være en vejbro.
En jernbanebro er en bro, hvorpå der ligger jernbanespor. Hvad det er der ligger under broen, er ikke afgørende

Efter at have gennemset nogle tusinde pakker af Baneafdelingens arkivalier kan vi formentlig godt konstatere, at ingeniøruddannede jernbanefolk i gamle dage opererede med otte begreber, hvoraf det sidste vist nok aldrig er kommet til anvendelse i Danmark:

Vejunderføring
Vejoverføring
Stiunderføring
Stioverføring
Jernbaneunderføring
Jernbaneoverføring
Vandløbsunderføring
Vandløbsoverføring

alt sammen set i forhold til "den aktuelle jernbane".

Jeg lader mig gerne retlede.

Jeg anerkender, at der er tale om "jernbaneingeniørsprog". Selvfølgelig hedder det f.eks. "Lillebæltsbroen" og ikke " "Lillebæltsvandløbsunderføringen". Til gengæld er Lillebæltsbroen en vandløbsunderføring.

Hvornår en "jernbanebro" er en "jernbanebro" og en "vejbro" en "vejbro", tør jeg ikke udtale mig om.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Og for at gøre det hele lidt mere forvirrende er det ofte Banedanmark som opfører vejbroer når en sådan fører trafikken over en jernbane.
Men hidtil har vejdirektoratet vist ikke laver broer alene til jernbane - men der skal nok alligevel have været et tilfælde eller 2 tidl.

Ellers vil den nye bro over Storstrømmen være et tilfælde.
Det er vejdirektoratet som bygger den kombinerede vej- & jernbanebro.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak