Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)
Ja, lavet af Danmarks tekniske Universitet:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/257/2158158.pdf
Opsummering
Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapaci-tetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt.
Gennemføres tiltaget alene for de fire største byer bliver effekterne mindre. Det årlige transportarbejde i kollektiv transport vil stige med 31,7% mens trafikarbejdet i bil reduceres med 1,3%. Transportarbejdet med gang og cykel reduceres med hhv. 15,1% og 12,4%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 4,4 mia. kr. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,1 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på de eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en omkostning på 0,38 mia. kr. årligt
JH