Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)
Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapaci-tetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt.
Så bliver det ret tydeligt, at gratis kollektiv trafik er umulig at få til at være en god forretning. En øgning i persontransportarbejdet på 126% vil jo kræve massive kapacitetsudvidelser - og så bliver det rigtigt dyrt. Reduktion i bilkørsel og CO2 er til gengæld ret minimal.
Men: Er kollektiv trafik ikke allerede rundt regnet gratis for pendlerne - når man indregner transportfradraget?
- og hvis man indfører gratis kollektiv trafik, kan man vel dårligt forsvare et transportfradrag fremover...