Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)
Er det her ikke noget sludder? Altså hvis billetprisen udgjorde 5% af de samlede udgifter pr passagerkilometer, så betyder det jo ikke, at en fordobling af passagertallet kun vil mindske udgifterne pr passagerkilometer marginalt. De vil jo styrtdykke, mere end halveres så længe, der er tale om at fylde eksisterende tog
Hvilken del? Hvordan man bruger det eller hvordan det burde være?
Brugen er at man forsøger at udregne hvad en plads i et tog koster (give and take) på en given strækning, deraf udregnes passagerkilometer prisen og det burde så i realiteten være = billetprisen, men med tilskud i forskellige trafikale områder, bliver prisen meget forskellig.
Der hvor det går galt i min forståelse er at billetprisen mellem København og Roskilde så ligger på (er fastsat til) 400,-
Jeg tror dog det hel overordnede problem er at Stat, Region og Kommuner blander sig helt sindsygt meget i hvordan trafikken sammensættes og til hvilken pris - det giver helt enorme forskelle som enhver "trafikforsker" fra lars tyndskids ødemark så kan få taletid på.