Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 9/6 2020, 14:17 (1416 dage siden) @ pjl

Er det her ikke noget sludder? Altså hvis billetprisen udgjorde 5% af de samlede udgifter pr passagerkilometer, så betyder det jo ikke, at en fordobling af passagertallet kun vil mindske udgifterne pr passagerkilometer marginalt. De vil jo styrtdykke, mere end halveres så længe, der er tale om at fylde eksisterende tog


Hvilken del? Hvordan man bruger det eller hvordan det burde være?

Brugen er at man forsøger at udregne hvad en plads i et tog koster (give and take) på en given strækning, deraf udregnes passagerkilometer prisen og det burde så i realiteten være = billetprisen, men med tilskud i forskellige trafikale områder, bliver prisen meget forskellig.

Der hvor det går galt i min forståelse er at billetprisen mellem København og Roskilde så ligger på (er fastsat til) 400,-

Jeg tror dog det hel overordnede problem er at Stat, Region og Kommuner blander sig helt sindsygt meget i hvordan trafikken sammensættes og til hvilken pris - det giver helt enorme forskelle som enhver "trafikforsker" fra lars tyndskids ødemark så kan få taletid på.

Jeg læste det som,at en vækst i passgertallet kun har marginal betydning for udgiften pr passagerkilometer. Måske misforstod jeg det, men det er i hvert fald ikke rigtigt.

Hvis de samlede udgifter er 20.000 til at drive en bane med 100 passagerer, der alle betaler 10 kroner for at rejse 10 km, så udgør billetprisen kun 5% af udgifterne og udgiften pr passagerkilometer er 20 kroner, hvoraf de 19 er tilskud.

Hvis passagertallet blev fordoblet ville billetindtægterne stadig være marginale, nu 10%, men tilskud til udgifterne pr passagerkilometer ville reelt være styrtdykket.fra 19 til kun 8, mere end halveret, og hertil kommer så de øgede indtægter fra reklamer, ejendomspriser mv, der vil komme som følge af en større passagergennemstrømning.

Jeg ved ikke, om det var i modstrid med hvad du skrev. Det er egentlig også ligemeget. Pointen er bare, at selv tal, der kan virke helt vilde faktisk kan falde ret hurtigt med selv begrænset passagervækst.

At de specifikke tal for roskilde-kbh virker helt uden for skiven er jeg ikke uenig i


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak