Litra EG 25 kV 50Hz/ 15 kV 16 ²/3 Hz (Generelt)
Den højere køreledningspænding er mest interessant for opbygning af køreledningsnettet, hvor jo højere spænding giver bedre gennemslag således at der kan være længere mellem de steder hvor køreledningsanlægget fødes fra, dette er besparende på antallet af føde transformatorer.
Det er så ikke helt fyldestgørende. Den højere spænding ledsages jo netop af en højere frekvens hvilket øger spændingsfaldet i køreledningsanlægget med en faktor ca. 2,5 for samme strøm, så resultatet er at man alt andet lige kan forsyne 1,5 gange så langt på 15 kV 16 2/3 Hz sammenlignet med 25 kV 50 Hz. Dog er "alt andet" ikke lige, idet man typisk forsyner fra begge ender af et forsyningsafsnit ved 15 kV 16 2/3 Hz, men altid kun fra den ene ende ved 25 kV 50 Hz. På Bergensbanen er afstanden mellem forsyningsstationerne f. eks. ca. 80-85 km, og det er en del mere end man ser i Danmark.
Banemotorerne i lokomotivet er tit på 850 volt, så om det er 15 eller 25 kv har absolut ingen betydning for trækkraften.
Banemotoren på Vectron forsynes med op til ca. 2800 V (spænding mellem to faser). Du kan slet ikke sammenligne med DC-motorer.