Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)

af My1201, 10/6 2020, 09:52 (1416 dage siden) @ ThomasTT

Gratis offentlig transport er interessant men i sidste ende også tvivlsomt. Det forbindes ofte manglende vilje til at investere, og hvis det ender i en filosofi om at acceptere elendigheden, fordi det er gratis, så vil de fleste alligevel fravælge og måske tolerere selv lange bilkøer. I UK er det dyrt at køre tog, men det gør også gigantiske investeringer mulige. Gratis transport =lav kvalitet= elendige langsomme busser.

Uenig!
I den sidste ende er det politisk bestemt hvordan vi transporterer os rundt i dette land.
Problemet er blot at der er så mange håndstag at skrue på at de færreste på Slotsholmen kan overskue konsekvenserne.
På den "individuellle" transport er der:
Registreringsafgift, grøn ejerafgift, brændststofsafgift, parkeringsafgift, afgift på forsikring, befordringsfradrag for blot at tale om de vigtigste.
På den kollektive trafik side er der:
Prissætning, hyppighed og kapacitet som ALLE er politisk bestemt.
Ovenstående afgøres i forskellige ministerier og ud fra forskellige opfattelser og ideologier.

Så gratis transport er absolut en mulighed ifald man politisk ønsker dette!
Og risikoen for at det bliver en varmestue er selvfølgelig tilstede - men nok beskeden!


Det gør det også svært at styre efterspørgslen. Pendleren, der gerne vil betale for en siddeplads, hvor han måske kan arbejde, får i stedet en ståplads, fordi nogle gymnasieelever kører formålsløst til københavn. Det kan blive til en kørende varmestue.

Befordingsfradrag er fornuftigt og udgør ikke noget bureukrati. Det er en af de ting, der kan bruges til at øge passagertallet. Tog kunne gøres billigere efter kl. 9 med et off-peak system. Så ville togene udnyttes bedre, og de dyre pressede timer mest bruges af dem med et sådan fradrag. Den slags styringsmuligheder ville forsvinde, hvus der var gratis.

Problemet er at befordringsfradraget gør det "billigere" at bruge offentlig transport men også billigere at køre i egen bil.
Så når offentlig transport er dårlig, bliver befordringsfradraget brugt til at billiggøre individuel transport.

Så de rigtige spørgsmål er:
1: Hvordan ønsker vi som samfund at folk skal komme til og fra arbejde
2: Hvordan ønsker vi som samfund at folk kan komme rundt til indkøb, ferier, besøg, aktiviteter etc.

Det er transport til og fra arbejde som giver trængsel - Så at gøre det "billigere" at køre udenfor myldrertiden er tåbeligt. Det reducerer IKKE trængselproblemerne.

Så skal folk - hvor det er muligt og fornuftigt - over i toget, så sker det kun med "pisken".
Men for at det skal blive en succes, så skal basis også være i orden.

Nem adgang til jernbanestationer, primært i egen bil, cykel eller evt. med kollektiv transport eller med en flexbusordning. Hyppige afgange og hurtige forbindelser. I den anden ende af turen - typisk større by- / industriområder - skal der være sammenhæng med andre kollektive transportformer.

Befordringsfradraget bortfalder ifald man kan benytte kollektiv transport.

Men alt det kommer IKKE til at ske - dertil er der for mange som værdsætter den individuelle transport!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak