Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af My1201, 11/6 2020, 12:39 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.

Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak