Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 11/6 2020, 14:03 (1409 dage siden) @ Jens Hansen


Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.


Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

JH

Ja, 250 km/t skal nok komme før eller siden. Mit bud: i 2029 når man kan køre 250 km/t på Ny bane på Vestfyn. Eller måske i 2026 hvis en fremmed operatør finder det interessant at køre Kbh.-Odense. SJ måske? Fremtidens eltogsæt kan ikke realisere timeplanen, og det ved politikerne også godt. Derfor forbeholdet med at Fremtidens eltogsæt til 200 km/t ikke udelukker indkøb af højhastighedstog til at realisere timeplanen. Jeg tror, det med Vmax på 200 km/t kan blive til 1:05 Kbh-Odense. Med nye baner Vejle Fjord og Skanderborg-Hovedgård kan man vist ikke komme længere ned end 2:10 Kbh.-Aarhus, hvis Vmax er 200 km/t.

Hvis vi får tog til +200 km/t, tænker jeg, at Fremtidens Eltogsæt fortsat skal køre regional-, IC- og lyntog. Højhastighedstogene vil så skulle køre superlyn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak