Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Man skulle have fulgt DB's eksempel

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/4 2011, 21:31 (4739 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af Carsten B. Thomsen, 29/4 2011, 21:48

DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.

Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.

Som jeg husker de tyske InterRegio-vogne i Nordpilen, som jeg jævnligt kørte med fra Fh-Ab i 1990'erne, så var der en verden til forskel i komfort, sammenlignet med DSB's B- og Bn-vogne.
De havde en meget "blød" gang i sporet, og takket være skivebremserne skete opbremsning uden det skingre og skrigende hyl&spektakel, som vi var vant til fra DSB's B- og Bn-vogne.
Grunden til, at man statig kan finde "rigtige" tog hos DB må vel være, at DB tidligt elektrificerede sine hovedstrækninger, og at en "ægte" togløsning med lokomotiv+vogne kan byde på en stor fleksibilitet mht. op-/nednormering i oprangeringen, hvilket i IC/3-togenes tilfælde kun kan ske i multiple på 3x (da hvert togsæt jo består af 3 vogne), og ved IC/4-togene i multiple på 4x - hvis de da nogensinde kommer til at køre sådan som de skal...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak