Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA 3004 ”Ole Rømer” til Jernbanemuseet (Generelt)

af M. Qvist, 14/6 2020, 16:23 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

EA skulle da trække unde køreledning, til Fredericia og der kunne en Me så tage over uden for kørelednings området.

Det gjorde man rent faktisk i slut 90'erne efter broen var åbnet.
En del af IR-togene blev fremført af EA indtil Fredericia, hvor de blev skiftet ud med MZ, der trak stammen resten af vejen til Aarhus / Aalborg.
Man gik dog hurtigt over til at lade ME trække stammen hele vejen, da det sparede rangeringen i Fredericia, plus at det ikke gav meget mening at have en MZ stående kun til at trække de enkelte tog om fredagen og søndagen.
Af samme grund ville det heller ikke give mening at have en ME stående i Fredericia, da der ikke findes andre opgaver til den vest for Storebælt. Hvis du skal have en ME til at køre uden personvogne over Storebælt for at tage imod et EA-fremført tog i Fredericia som kommer samme vej fra, så kan man jo lige så godt lade ME'en trække toget hele vejen. Rent miljømæssigt ville det ikke gøre nogen forskel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak