Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sædenummerering (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/6 2020, 19:43 (1407 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad er grunden til den noget aparte sædenummerering? 51, 52, 53 ... og 58 sammen? Hvorfor ikke bare 51-54 sammen? DSB laver vist samme nummer med IC3/IR4, jeg har bare aldrig vidst hvorfor...

Efter hukommelsen (det er 34 år siden jeg lagde billettangen): Det er "internationalt" (europæisk) bestemt. Nogen kan sikkert grave regelsættet frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja, og det er baseret på kupévogne.

Lad os tage IC3 som eksempel. Her er en kupé de 8 pladser der er på tværs af vognen omkring to borde.
Første ciffer er kupénummer. Ved andet ciffer gælder:
5+6 er altid vinduespladser
1+2 er altid længst væk fra 5+6 (ved gangen i kupévogne, ved modsatte vindue i IC3)

Derefter ser det ud til at lige numre er på den ene side og ulige på den anden side, så den ene række har x6+x4 (gang) x8+x2 og den anden x5+x7 (gang) x3+x1.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak