Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 taget ud af drift ??? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 25/6 2020, 12:26 (1372 dage siden) @ Jensen123

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


For h.. mand. Det er da ikke DSB´s skyld at Køre/Bremsecontrolleren ikke virker når de har fået dem renoveret ude i byen, de opdager fejlen og sørger for at få gjort noget ved det.
Det har ikke noget med MG´s bremser at gøre, hvis fejlen opstår, bremses der med farebremse. Det er ikke særligt rart for hverken lokofører eller passagerer...

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.


Selvfølgelig er det DSBs ansvar uanset hvem der har lavet bremsekontrolleren. DSB er ansvarlig for deres tog uanset hvad og DSB har ansvar for eventuelt manglende tests eller ikke tilstrækkelige tests før ibrugtagning. At se den totale ansvarsfraskrivning, som også foregår i denne tråd er tåkrummende, men også symptomatisk for hele DSB.

Der står intet sted i det du citere at det ikke er DSB's ansvar. Der står at det ikke er DSB's skyld, hvilket er korrekt. Hvis der er en der forsætligt hopper ud foran et tog er det ikke DSB's skyld, men det er DSB's ansvar - altså de komplikationer for kunderne en sådanne hændelse medfører.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak