Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af mikedk2100, 29/6 2020, 12:45 (1368 dage siden) @ ThomasTT

Hvis man forestiller sig tre typer rejser af hver ca en times varighed

A 50 min med tog + 10 min gåtur. Intet skifte
B 50 min med tog + 10 min til skifte og et par stop i metro
C 2 x 20 min med tog + 10 til skifte mellem dem og 10 min gåtur

Formelt set er kun A uden skifte og dermed anderledes end B og C . i praksis er det A og B, der er ens og uden et reelt skifte. Det er C der er problemet. Det er her rejsen bliver kaotisk, og hvor egen tid bliver til spildtid, og hvor det faktisk for en pendler kan koste flere timers afbejdstid samlet hver uge.

Ja det kommer jo an på, hvor man skal hen og hvor man kommer fra. Med B skal du jo også lægge 10 min gåtur til. Arbejdspladsen kan ligeså godt ligge 10 minutter fra metrostationen, som den kan fra S-tog stationen eller regionaltogstationen. Alle arbejder heller ikke i zone 1/2. Der vil også være folk, der skal retur mod Vanløse, Glostrup, Malmparken.

Og jeg ved ikke, hvor mange der må/kan arbejde i S-toget. Jeg har fx forbud mod at arbejde i S-toget, men jeg må godt i regional/IC-tog. Så udover, at 50 minutter i et S-tog ikke er min kop te og total spildtid, så vil jeg klart foretrække 2 x 20 minutter i et regionaltog.

I gamle dage formåede man at klare skiftet i Køge på 2 minutter, når alt kørte godt. Dengang formåede man også at lade Lille Syd køre ind i spor 3, på modsatte side af perronen holdt Østbanen. Et hurtigt skifte og begge tog forlod perronen samtidig. Jeg er ganske klar over, at den enkeltsporede strækning mellem Køge og Køge Nord kan være et problem, men planlægger man ordentligt og har forståelse for, at toget skal afvente det andets ankomst, så er vi pludselig nede i 2x20 minutter med 2 minutters skift (plus eventuel metro, bus og gåtur i København). Altså 42 minutter fra afgang i Karise til ankomst i Kbh.

Det mener jeg er langt mere attraktivt end 50 minutter i et S-tog.

Jeg forstår heller ikke, hvordan du vil kunne få S-toget til at køre fra Køge til København på ca 20 minutter. Hvis det var muligt, og passagermæssigt fint at kunne proppe sådan et hurtigtog ind på strækningen, så havde man vel allerede gjort det. Det er vel samme årsag der gør, at man ikke har non-stop tog mellem København og Aarhus. For toget vil alligevel skulle køre bag langsomtkørende tog det meste af vejen, og derfor kan det ligeså godt stoppe på stationerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak