Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af Frank Poulsen, 29/6 2020, 14:57 (1359 dage siden) @ My1201

Nu er Havdrup (& Lille Skensved) jo også områder som virkelig tiltrækker mennesker som vil arbejde nord for Roskilde!
Derudover er der ret kort vej til både Køge Nord og S-tog langs Køge Bugt.
Så der er ikke og kommer ikke passagerunderlag til en sådan linie.

Jeg afviser ikke at en jernbaneforbindelse fra Roskilde og op mod Hillerød kunne ende med at være fornuftig.
Men umiddelbart at kæde det sammen med Østbanen giver ikke meget værdi.

Du får det til at lyde fuldstændig umuligt at folk fra Havdrup ville søge den vej... Men altså det gør man jo netop ikke fordi transportmulighederne er håbløse! Ligesom folk fra Næstved sjældent søger job mod Kalundborg... Fordi den køreretning er det også håbløst.

Og HVIS man laver en jernbane fra Roskilde, forbi Jyllinge og videre til Hillerød... Så kan jeg da ikke se andet end det mest fornuftige ville være at toget kørte igennem. I stedet for man skal vende fra begge retninger i Roskilde og optage ekstra perronspor. Eller hvilke tog så du hellere kørte på den en evt. ny bane Roskilde - Hillerød? Det drejer sig (i mine øjne) om at give fleksibilitet. Det vil også flytte folk fra Nordsjælland væk fra KBH hvis de skal til Fyn og Jylland, men kan tage den vej ned til et skift til Intercity tog osv. Det hele handler om et tilbyde flere og flere rejsemuligheder enklere. For færrest mulige penge.

Mange herinde skriver sindssyg meget om at komme til KBH... Men altså, Det koster bare så sindssyg meget mere at tilbyde denne mulighed til en hver lille flække... Derfor giver det i min mening bedre mening at acceptere at alle små strækninger IKKE kan have direkte tog til Kbh. Og at acceptere at lokalbaner hovedsageligt flytter folk lokalt... Østbanen til Køge... Og Lille Syd til henholdsvis Køge og Roskilde. Og ja, det er jo sindssygt at regne med 10 min skiftetid. Som MikeDK2100 så rigtig skriver andet steds, så skal det jo netop ned på 2 min. Måske 3. Og hvis man laver det ved samme perron. Så er det altså ikke en katastrofe at skifte tog! ALLE kan ikke få direkte tog til ALLE stationer. Den holder ikke. Og at udvide Hovedbanegården og strækningen derind osv. for at få plads til flere tog, det er meget mere bekosteligt og ikke der vi er på nuværende tidspunkt! Ja der burde ske udvidelser på hovedbanegården, men ikke for Østbanen alene. Så fokus på det vi kan inden for 5 år! Og accept af at lokalbaner er LOKALbaner, og bruges som bibringer til større strækninger. Og her giver det bare bedst mening som det er planlagt uden det koster milliarder! Også fordi rigtig mange fra Østbanen skal kun til Køge! Gymnasium, handelsskole, erhvervsskoler, sygehuset osv. Så bare det at det føres igennem til Ølby er jo et kæmpe plus! At jeg så også mener det burde have et stop ved den nye busbro, få hundrede meter fra Køge Nord, og derfra også under 1 km gang rundt til store virksomheder og Handelsskole i transportcentret er noget andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak