Kapacitetsudvidelse ved Ringsted (Generelt)
Tak for link, ganske spændende dokument.
Umiddelbart hælder jeg mest til en sydlig omfartsbane, helst den fuldt udbyggede,
Så kan man måske svagt håbe, at den sydlige omfartsbane også er forberedt for en Syd mod Vest tilslutning aht en potentiel Kattegatforbindelse via Fjenneslev og muligheden for direkte tog (Berlin)-Nykøbing/Næstved- Aarhus Bare for at lukke diskussionen om udfletninger i Ringsted endegyldigt...../Lasse
Så er der jo bare et par gode spørgsmål: En forbindelse mellem Sydbanen fra et punkt mellem Glumsø og Ringsted via Fjenneslev til et givent punkt på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg vil blive på et sted mellem 30 og 40 km lang; kan en sådan strækning retfærdiggøres, selv hvis eller når en evt forbindelse over Kattegat bliver realiseret?
Et af forslagene til Sjællandske landanlæg ifm en fast Kattegatforbindelse er at jernbaneforbindelsen bliver fra Fjenneslev og mod Kalundborg. Dette er billigste variant for jernbaneforbindelsen - og altså kun aktuel som del af Kattegatforbindelsen, hvor de hurtige tog altså vil vil fra København via den nye bane mod Ringsted - evt via den nye omfartsbane udenom Ringsted og så fra Fjenneslev dreje mod Kattegatforbindelsen.
Med de aktuelle tyske "Deutschlandtakt" planer opgraderes strækningen Berlin - Lübeck og man vil med Kattegat forbindelse kunne komme fra Berlin til Aarhus på omkring 4t 15m via Lübeck - Glumsø - Fjenneslev - Kattegat, hvilket er mere end to timer ½ time hurtigere end via Hamburg.
/Lasse
Og en forbindelse som skal ned over Ringsted vil forlænge køretiden og gøre en Kattegatforbindelse mindre attraktiv.
Start med at opgradere HELE banestrækningen fra Ringsted til Aarhus til min 250 km/h (gerne 320 km/h) med en ny banestrækning ikke kun over Vestfyn, men også Østfyn, ny tunnel under Storebælt og ny forbindelse over / under Lille-Bælt.
Samlet set vil det sikre en mere stabil jernbanedrift i HELE Danmark og sikre at også sønderjyder, Vestjyder og Hele Fyn ville have glæde af bedre togforbindelser.
Skulle der - mod forventning - herefter være behov (om50-60 år) for en Kattegatjernbane - så byg den til den tid.