Kapacitetsudvidelse ved Ringsted (Generelt)

af Dampfmeisteren ⌂ @, torsdag 02. juli, 2020, 09:19 (389 dage siden) @ Jens Hansen

Men alle får deres vilje, når sporene lægges udenom Ringsted.... som også ender med at blive den bedste løsning.


Men også den dyreste - formentlig taler vi om 3 - 5 milliarder kroner.

Men ja, det kommer, for Banedanmark vil fra starten erklære, at de ikke kan bygge om i vest, uden at lukke strækningen i flere år! Kunne være spændende om der kunne fås en second oppinion på denne opgave - "ombygning af spor i drift".

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at ombygge med spor i drift. Det kunne det i 1950 og det kan det også nu.
Problemet er blot at projekter nu om dage skal redegøre for risici for togrejsende i udførelsesfasen og hvordan disse minimeres.
Dette skal godkendes af en uafhængig assessor, inden Trafik- Bygge og Boligstyrelsen udsteder ibrugtagningstilkendelse (byggetilladelse).
Da det er meget svært at minimere udførelsesfarer stammende fra arbejder med maskiner nær spor i drift, ender det ofte med sporspærringer.

Typiske udførelsesfarer kan være "Maskine underminerer spor i drift med afsporing til følge", "Maskine vælter ind i spor i drift med afsporing til følge" m.v.
Da projektet typisk ikke kan argumentere for at disse farer er minimale, ender det med sporspærringer.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Strejftog VI, Frost på sporet

Strejftog VI, Frost på sporet
Pris 220 kr.

Læs mere
DSB MX1009

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen