Kapacitetsudvidelse ved Ringsted (Generelt)
Men alle får deres vilje, når sporene lægges udenom Ringsted.... som også ender med at blive den bedste løsning.
Men også den dyreste - formentlig taler vi om 3 - 5 milliarder kroner.Men ja, det kommer, for Banedanmark vil fra starten erklære, at de ikke kan bygge om i vest, uden at lukke strækningen i flere år! Kunne være spændende om der kunne fås en second oppinion på denne opgave - "ombygning af spor i drift".
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at ombygge med spor i drift. Det kunne det i 1950 og det kan det også nu.
Problemet er blot at projekter nu om dage skal redegøre for risici for togrejsende i udførelsesfasen og hvordan disse minimeres.
Dette skal godkendes af en uafhængig assessor, inden Trafik- Bygge og Boligstyrelsen udsteder ibrugtagningstilkendelse (byggetilladelse).
Da det er meget svært at minimere udførelsesfarer stammende fra arbejder med maskiner nær spor i drift, ender det ofte med sporspærringer.
Typiske udførelsesfarer kan være "Maskine underminerer spor i drift med afsporing til følge", "Maskine vælter ind i spor i drift med afsporing til følge" m.v.
Da projektet typisk ikke kan argumentere for at disse farer er minimale, ender det med sporspærringer.
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/