Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 3/7 2020, 18:10 (1365 dage siden) @ M. Qvist

Tyskerne kan være stolte.
De tideligere Bm vogne er så perfekte som de overhovedet kan blive, nemme at renovere, nemme at vedligeholde, og de ligger stadig perfekt i sporet. Snälltåget's "nye" materiel består jo også udelukkende af renoveret Bm materiel, og det fremstår top-moderne i forhold til SJ's vogne, som er 20 år yngre.


Ja i Sverige rullar det omkring fd tyska Bm-vagnar.

Renoverade Bm-vagnar som är moderniserade ser modernare ut än de svenska personvagnarna av den generation som började tillverkas 1979, dvs de i Sverige kallade 80-talsvagnarna. Men egentligen är tyska Bm-vagnar samma generation som de vagnar i Sverige som vi kallar 60-talsvagnarna, dvs de som heter B1, B5, A2, AB3 osv. De som förr gick till Köpenhamn innan Öresundsbron var byggd.

En tysk Bm-vagn i original upplevs i Sverige som lika gammal som en svensk B1 eller B5, eller till och med äldre ibland. Vi har alltid brukat se dessa som samma generation.

De fd tyska Bm-vagnar som rullar i Sverige idag är grundligt ombyggda i Rumänien innan de sattes i trafik i Sverige. Efter ombyggnaden sparades bara det yttre skalet. Resten blev nytt. Så idag ser de egentligen inte längre ut som Bm-vagnar.

Egentligen är det bara två saker som skiljer dessa vagnar i Sverige ifrån modernare EC-vagnar av typ UIC Z1 som bland annat finns i EC-tåg i Tjeckien. Det ena är att vagnarna har kvar vikdörrar av äldre typ. Det andra är att vagnarna har rundade ändar i taket istället för raka. Men annars motsvarar de rent tekniskt. De hade mycket väl kunnat gå i EC-tåg.

Snälltåget planerar dessutom att sätta in tåg som ska gå från Stockholm till Berlin när Covid-19 är över. Det skulle inte förvåna mig att dessa blir EN-tåg då.

Jo, Bm blev lyckad, då den efter ombyggnader går att få till en modern vagn än idag, även om det numera kräver stora jobb.

Svenska vagnar tillverkade 1960-1969 var moderna för sin tid. De hade dessutom mycket hög komfort för sin tid. Hade man satt in luftkonditionering i A2 hade dessa kunnat gå i TEE-tåg, om nu SJ och DSB hade haft intresse av en sådan förbindelse. Komforten i B1 och B5 var högre än vad som var vanligt i Europa på den tiden.

Danska AB och B-vagnar var faktiskt aldrig så populära när de rullade i Sverige till Stockholm eller Göteborg. De jämfördes ofta med svenska AB3 och B1.

Men svenska vagnar tillverkade från 1979 och under 1980-talet var däremot inte alls moderna ens när de var nya. Än idag är det svårt att få in luftkonditionering i dessa. Den stora och klumpiga formen har varit till vagnarnas nackdel i många år. Det enda som var modernt när vagnarna var nya var dels dörrarna och sedan att de var försedda med vakuumtoaletter redan från början.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak