Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain (Generelt)

af Niklas Bygdestam @, fredag 03. juli, 2020, 18:10 (79 dage siden) @ M. Qvist

Tyskerne kan være stolte.
De tideligere Bm vogne er så perfekte som de overhovedet kan blive, nemme at renovere, nemme at vedligeholde, og de ligger stadig perfekt i sporet. Snälltåget's "nye" materiel består jo også udelukkende af renoveret Bm materiel, og det fremstår top-moderne i forhold til SJ's vogne, som er 20 år yngre.


Ja i Sverige rullar det omkring fd tyska Bm-vagnar.

Renoverade Bm-vagnar som är moderniserade ser modernare ut än de svenska personvagnarna av den generation som började tillverkas 1979, dvs de i Sverige kallade 80-talsvagnarna. Men egentligen är tyska Bm-vagnar samma generation som de vagnar i Sverige som vi kallar 60-talsvagnarna, dvs de som heter B1, B5, A2, AB3 osv. De som förr gick till Köpenhamn innan Öresundsbron var byggd.

En tysk Bm-vagn i original upplevs i Sverige som lika gammal som en svensk B1 eller B5, eller till och med äldre ibland. Vi har alltid brukat se dessa som samma generation.

De fd tyska Bm-vagnar som rullar i Sverige idag är grundligt ombyggda i Rumänien innan de sattes i trafik i Sverige. Efter ombyggnaden sparades bara det yttre skalet. Resten blev nytt. Så idag ser de egentligen inte längre ut som Bm-vagnar.

Egentligen är det bara två saker som skiljer dessa vagnar i Sverige ifrån modernare EC-vagnar av typ UIC Z1 som bland annat finns i EC-tåg i Tjeckien. Det ena är att vagnarna har kvar vikdörrar av äldre typ. Det andra är att vagnarna har rundade ändar i taket istället för raka. Men annars motsvarar de rent tekniskt. De hade mycket väl kunnat gå i EC-tåg.

Snälltåget planerar dessutom att sätta in tåg som ska gå från Stockholm till Berlin när Covid-19 är över. Det skulle inte förvåna mig att dessa blir EN-tåg då.

Jo, Bm blev lyckad, då den efter ombyggnader går att få till en modern vagn än idag, även om det numera kräver stora jobb.

Svenska vagnar tillverkade 1960-1969 var moderna för sin tid. De hade dessutom mycket hög komfort för sin tid. Hade man satt in luftkonditionering i A2 hade dessa kunnat gå i TEE-tåg, om nu SJ och DSB hade haft intresse av en sådan förbindelse. Komforten i B1 och B5 var högre än vad som var vanligt i Europa på den tiden.

Danska AB och B-vagnar var faktiskt aldrig så populära när de rullade i Sverige till Stockholm eller Göteborg. De jämfördes ofta med svenska AB3 och B1.

Men svenska vagnar tillverkade från 1979 och under 1980-talet var däremot inte alls moderna ens när de var nya. Än idag är det svårt att få in luftkonditionering i dessa. Den stora och klumpiga formen har varit till vagnarnas nackdel i många år. Det enda som var modernt när vagnarna var nya var dels dörrarna och sedan att de var försedda med vakuumtoaletter redan från början.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen