Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain (Generelt)

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, lørdag 04. juli, 2020, 08:38 (79 dage siden) @ mss

Kvægtransport...

Først hurtigtogsvogn med 72 pladser i 12 kupéer, så IR-vogn med kombineret kupé- og storrumsindretning, 60 pladser.
Nu 100 pladser i et storrum.
Ubekvemme skalsæder, ingen plads til hverken ben eller bagage. Da ventilationen er arvet fra IR-varianten har de en relativt svag centralventilation og enkelte halvvinduer. Ingen aircondition. Det bliver varmt om sommeren. Ind- og udstigning ved knudepunkterne bliver en presset oplevelse.
Det er vogne for unge studerende og andre der pendler over mellemlange afstande og har en begrænset økonomi. De kan måske leve med det i en periode. Andre bør nok holde sig væk hvis de kan...

Sammenlignet med hvad studerende "finder sig i" her i Danmark, når bare det er billigt, så er der i en Bm, ombygget med 100 siddepladser, både lys og luft og god plads og god kørekomfort.
Her i busforelskede Danmark hedder tilbuddet at blive stuvet tæt sammen i en bus, der skrumpler og gynger afsted over stok og sten og hvor sikkerheden udelukkende afhænger af den ene person, der sidder bagved rattet, og af at de øvrige trafikanter opfører sig ordentligt på vejen. Det er bl.a. den kedelige Arriva-sag fra 2016 er godt eksempel på - og andre eksempler andre steder fra behøves man ikke at lede længe efter.
Bus er sjældent førstevalget, hvis der findes andre alternativer - det er strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg et godt eksempel på. Når der er sporarbejde og derfor indsat togbusser, som følger strækningen station for station, så tager mange i stedet med 973X direkte til Aalborg. Men i samme øjeblik togene kører igen, så bliver rute 973X fravalgt igen.
Og de steder, hvor letbaneruter afløser busruter, der stiger passagertallet sørme.
Der bliver på busfronten derfor gjort nogle patetiske forsøg på at få skrumplebumlebybusser til at ligne letbanetog i disse år, kaldet BRT, i håb om at nogen lader sig narre - især politikere, som sandsynligvis ikke selv kommer til at køre med dem. Aktuelt har ØSJS været i "farezonen", hvad det angår. Erfaringerne burde bare vise, at hvor busser erstatter tog, så falder passagertallet, men hvis den skinnebårne trafik erstatter busser, så stiger passagertallet.
Så tillykke til de studerende, der får mulighed for at køre i komfortable og rummelige tog, frem for at skrumple og gynge afsted i en tætpakket bus.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Danske privatbaner


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen