Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/7 2020, 20:39 (1389 dage siden) @ krabsen

Det er sådan set uinteressant, om der er flertal for Togfonden. Det afgørende er om der er flertal for finansieringen; d.v.s. afsætning af de nødvendige midler på finansloven.
Og de to ting følges ikke altid ( læs sjældent :-P ) ad.

.
Jeg har ikke hørt nogen af partierne bag Togfonden sige de ikke vil være med til at skaffe finansieringen.
Men banedanmark har jo meddelt at der ikke er kapacitet til at starte flere projekter pt. pga. alt det der allerede er i gang. Det er derfor ny bane på Vestfyn projektet først kan starte i 2023, meget mod Enhedslisten/Henning Hyllesteds vilje. Så jeg er fortrøstningsfuld. Den største risiko er hvis regeringsmagten skifter efter næste valg. Og netop derfor ønsker transportministeren et bredt forlig.

Jeg vil tro det næste der startes er nogle af projekterne i Hastighedsopgradering af regionalbanerne, fordi det kan kombineres med almindelig vedligehold. Som jeg huske det er der et eller to af projekterne, som banedanmark har prioriteret som hastende, fordi det så netop kan kombineres med vedligehold. Måske var det Struer-Thisted.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak