DSB sælger EA'erne (Generelt)

af Steff @, tirsdag 07. juli, 2020, 11:46 (36 dage siden) @ Niels Bak

Go´middag

Den med at litra EA var anskaffet for godsdriften køber jeg ikke, det var den senere litra EG og det primært for anvendelse af gennemkørende internationale godstog mellem Sverige-Danmark-Tyskland. Hvorfor ellers flerstrømslokomotiver?

Litra EA var anskaffet for dels generelt at afprøve den elektriske drift her primært i pendlertrafikken og dels afprøve den nye teknik disse lokomotiver havde.
Da der jo IKKE var nogen steder at kunne bruge litra EA andet end på prøvestrækningen mellem København og Helsingør, blev de indsat i pendlerstammer, alle de internationale tog på Kysten blev normalt fremført af litra MZ IV.

Som et lille kuriosum, havde man ikke styrevogne ved starten, der kunne anvendes med litra EA, hvorfor man smækkede en EA´er i hver ende.
Efterhånden som elektrificeringen skred frem afbenyttedes litra EA i andre tog end regionaltogene. De største tog og den bedste udnyttelse var nok efter indvielsen af Storstrømsbroen i 1997, hvor elektriske tog kørte til bl.a. Padborg. Sidst anvendtes litra EA bl.a. i de sidste internationale nattog, noget de faktisk var gode til med den togvægt disse tog havde.

Herunder et par billeder fra starten i marts 1986 på Kystbanen. Bemærk at EA´ern i modsatte ende endnu ikke er blevet navngivet. Som toglokomotiv EA 3001 H. C. Ørsted og som ”skyder” EA 3003 endnu ikke navngivet.
[image]
[image]
Steffen Dresler©

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen