Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Gæst42, 7/7 2020, 17:02 (1387 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg synes ikke, du bør fokusere se ensidigt på 300/320 km/t. Rapporten bag Togfonden DK er fra 2013 og baserer sig på Siemens Velaro, som er et Vmax 300 tog men med langsom acceleration. I dag og fremover vil man sagtens kunne købe 250 km/t tog, som kan opfylde timemodellen.

Velaro er 320 km/t-tog


Problemet med at anlægge til 250 er at det er svært at ændre senere, linjeføringen til 350 bør ikke være særligt meget dyrere end 250 men det utroligt dyrt at ændre senere. Man behøver ikke at lave køreledningsanlæg mv til mere end 250 til at starte med. Men linjeføringen er meget dyr at ændre senere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak