Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hobro og Timemodellen og Superlyntogene (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 21:09 (1379 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

• Når timemodellens superlyn erstatter ICLyn mister omstigningsstationerne Hobro og Bramming den direkte forbindelse til Aarhus, Odense og/eller København.


Sådan læser jeg ikke timemodellen. IC og lyntog fastholdes og suppleres med et superlyn-system mellem de fire største byer.

Jeg håber, du har ret. Jeg synes blot ikke, at jeg kan finde noget om, hvilke intercity- og lyntog der skal køre udover superlyntogene?

Hobro har i dag direkte lyntogsforbindelse med København. Dén forbindelse kan jeg ikke genfinde noget sted. Timemodellen (se nedenfor) giver en fin og hurtig skifteforbindelse Hobro-Aarhus med skift i Aarhus til superlyntog. Men en direkte forbindelse er der ikke tale om.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

.
Korrekt at ifølge Togfonden rapporten (2013) skal Superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun standse i Randers. Men der er løbet en del vand i åen siden da. Dengang vidste man ikke at Nordjyske Jernbaner kommer til at køre lokaltog ned til Hobro om få år (K22?). Hvis Superlyn standser i Hobro, vil alle rejsende fra stationer mellem Hobro og Aalborg dermed kunne skifte til Superlyn i Hobro og opnå hurtig forbindelse til Aarhus og København.

Kigger man i Trafikplan for statens jernbaner figur 74 vil man da også se at det foreslås at Superlyn i 2027 standser i Hobro foruden Randers. Ligeledes kan man se at der ikke længere findes noget IC eller IClyn på strækningen, kun et nyt regionaltog-system Aarhus-Hinnerup-Hadsten-Langå-Randers-Hobro-Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm-Lufthavnen.
Logikken er at et sådant regionaltog kan køres med regionaltogs-materiel (140 eller 160 km/t), som er markant billigere end IC materiel. F.eks. vil Nordjyske Jernbaner kunne stå for dette togsystem. Lokaltogs-systemet vil tilbyde rejsende fra den sydlige del af strækningen hurtig forbindelse til Aalborg lufthavn.

https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Kollektiv-trafik/Lister/Publikationer...

I øvrigt er denne overvejelse sandsynligvis grunden til at banedanmark har tilføjet en option til hastighedsopgraderingen Randers-Hobro, så der kan spares et minut mere end oprindeligt nødvendigt for at køre efter timemodel. Dette minut kombineret med at nyt materiel accelererer bedrer end forudsat i Togfonden, giver lige præcist Superlyn tid til at standse i Hobro og stadig køre efter timemodel.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak