Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hobro og Timemodellen og Superlyntogene (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 8/7 2020, 10:11 (1359 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke muligt for Nordjyske Jernbaner at køre til Hobro før Signalprogrammet er udrullet på strækningen. Det forventes at ske i 2024 med ibrugtagning fra K25. Indtil da er det meningen at de ekstra togsæt skal udlejes. Der har været tale om at tre af de nye togsæt skulle udlejes til Lokaltog.


.
Hvad er problemet?

Poul

Problemet er at der i dag ikke er noget sikringsanlæg mellem Aalborg og Hobro, så togene kører på af- og tilbagemelding mellem stationsbestyrerne i Kmp Aalborg, Kmp Ellidshøj, Kmp Skørping og FC Aarhus (Hobro). Det betyder at der jo kun kan være et tog ad gangen mellem de enkelte stationer.

Teoretisk kan det godt lade sig gøre at køre nærbanen tidligere fra Aalborg, men så skal man have betjent Ellidshøj i flere timer og man får en mere skrøbelig køreplan (især i de timer hvor der også kal køre et godstog eller lignende ekstratog).
Desuden vil nærbanen kræve 3 togsæt fremfor 1 togsæt i dag. Nedenfor har jeg taget udgangspunkt i køreplanen for lyntogene i K20 og tilpasset IC og nærbanen.

IC
Aalborg afg. 55
Hobro ank. 32

Hobro afg. 21
Aalborg ank. 00

Nærbane
Aalborg afg. 21
Hobro ank. 59

Hobro afg. 57
Aalborg ank. 36

ICL
Aalborg afg. 46
Hobro ank. 14

Hobro afg. 43
Aalborg ank. 11

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak