Tog typer (Generelt)

af Scharfenberg, torsdag 09. juli, 2020, 13:43 (71 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


I f.eks. Holland har man tildelt NS (den statslige operatør) en kontrakt på 15 år - frem til 2040. Den har de private operatører selvsagt klaget over - afgørelsen kan også få betydning for Danmark.

https://www.railjournal.com/passenger/main-line/regional-operators-appeal-ns-15-year-co...

Som en lille detalje så betaler NS vist en afgift til staten for at beholde trafikken, så det er ikke et udbud som sådan...
/Lasse

Den fjerde jernbanepakke består overordnet af tre dele: en ”governance søjle”, en ”markedssøjle” og en ”teknisk søjle”. Governance-søjlen sikrer adskillelse mellem infrastruktur og jernbaneselskab og har længe været gennemført i Danmark.

Markedssøjlen åbner rigtignok op for mere fri trafik, hvor passagerernes rettigheder og vilkår sættes i højsædet.

Medlemsstaterne kan dog fortsat indgå kontrakter med jernbaneselskaber uden udbud, hvis kontrakten indeholder præcise bestemmelser om kvalitet og effektivitet. Det er krav, som mange kontrakter om offentlig servicetrafik opfylder allerede i dag. Det er således fortsat op til regeringen og Folketinget, om den vil indgå en forhandlet kontrakt med DSB, eller om den vil sende hele eller dele af jernbanetrafikken i udbud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen