Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:19 (72 dage siden) @ Michael Deichmann

Den hidtige banegård i Fredericia var en rebroussementsstation som lå ved havnen.
Såvel Esbjerg som Herning var for 90 år siden rimelig store byer.

Så eneste begrundelse for at bygge den "nye" banegård var vel at det passede med de fleste spor på daværende tidspunkt?

Nej, det var da for at slippe for rebroussement for togene mod Århus og nordpå.

Så de nye spor fra Lille Bæltsbroen passede følgelig ikke til den hidtige banegård og ydermere slap man for at vende lokomotivet.;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen