Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af Svend @, torsdag 09. juli, 2020, 18:34 (72 dage siden) @ kme
redigeret af Svend, torsdag 09. juli, 2020, 18:53

.

Det argument køber jeg ikke. I 1935 (opførelsen af Fredericia Banegård) boede der 3,7 mil. i DK. Esbjergs befolkning var 36.000 og al bacon, smør og æg blev udskibet fra Esbjerg. I Herning boede der 12.500 og havde betydelig tekstileksport via skinner (der fandtes ikke motorveje i 1935, de kom fra 1941).

Jeg kan virkelig ikke se at Fredericia har nogen berettigelse som jernbaneknudepunkt. I øvrigt en nydelig by.

.
Man kunne have valgt at føre jernbanen uden om Fredericia, fordi antallet af indbyggere i Esbjerg var steget, men det er nok ikke et argument man havde haft forståelse for i Fredericia .... og nok heller ikke så mange andre steder. For øvrigt blev jernbanen flyttet et pænt stykke væk fra den egentlige Fredericia by.

Men du skal stadig se Fredericia som en stor station med jernbaner ind fra Lillebæltsbroen/Middelfart, Kolding og Vejle. Placering af maskindepot, rangerbanegård, omladeanlæg for stykgods m.v. er rent trafikalt placeret glimrende lige i dette trekantsområde og så var der plads til at bygge disse anlæg, endda på forholdsvis flade arealer. Personalet havde man på stedet allerede og skulle derfor ikke bekymre sig om, hvordan der kunne skaffes boliger til de mange, mange ansatte på en anden lokalitet.

--
Svend

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen