Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af Jonas1983, torsdag 09. juli, 2020, 19:16 (72 dage siden) @ kme

Så tager vi den én gang til for Prins Knud.

Der spørges om:

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt?

Der blev ikke spurgt:
"Hvor synes du/I/Herning handelsstandsforening, at et jernbaneknudepunkt skal ligge, hvis du/I havde kunnet vælge frit i 1864/1935/juleaften 2020?"

Det er alt sammen meget spændende at læse og diskutere om handelsliv og eksport og Lillebæltsbro og ny station i 1935, men det korte af det lange er, at i 1935 var Frederica allerede etableret som knudepunkt igennem 70 år. Så er det vel naturligt nok, at etablere den nye banegård - fortsat- i Fredericia i stedet for at bygge nye skinner og lægge et knudepunkt i fx Kolding eller Vejle?

Svaret på spørgsmålet - uanset hvad man så synes om militæret - er og bliver (pædagogisk, så alle kan følge med):

1. Fredericia er et jernbaneknudepunkt, fordi det er dér, hvor banerne fra hhv. Fyn, Århus og grænsen mødes.
2. Det har de gjort i ca. 155 år. Ifølge Wikipedia blev banerne anlagt i 1865 +/- nogle få år.
3. Fredericia blev valgt (fremfor fx Snoghøj eller andre steder i nærheden af Lillebælt) som terminal for jernbanefærgen til Fyn og udgangspunkt for jyske jernbaner, fordi Fredericia 1) var af vigtig militær betydning med en stor ganison, og jernbane kunne tilbyde transport af tropper og materiel, 2) terminalen ville ligge beskyttet bag Fredericias volde, og 3) modsat i dag (?) tænkte man tidligere militære overvejelser ind i større beslutninger. Faktisk er det "nutiden" der er usædbalig i den henseende, at militære overvejelser sjældent nævnes ifm. fx anlægsarbejder etc.

Om Fredericia egner sig til jernbaneknudepunkt "i dag" eller om militærets indtog i denne tråd er ubehageligt - se, dét er andre spørgsmål.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.




 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen