Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af My1201, 9/7 2020, 20:27 (1358 dage siden) @ ivar


Altid en god ide!
Så du synes at de 12.578 indbyggere i Herning i 1935 og de tilsvarende 30.714 ikke tæller?
I Fredericia boede 21.463 og i Vejle 24.354 (1935).
Så Esbjerg var en ret stor by i 1935!


Nej, det synes jeg ikke, men Fredericia var de facto et knudepunkt lang tid før 1935 fordi, det var det mest hensigtsmæssige sted at krydse Lillebælt, og går vi tilbage til 1880-1890, så tæller Herning og Esbjerg ganske lidt. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så har fokus altid været strækningen mellem København og Århus.
Vi kan skrive en masse kontrafaktisk historie og undre os over, hvorfor man ikke allerede i 1920'erne ikke byggede en shortcut mellem Vejle og Kolding - det var da voldsomt irriterende som regelmæssig bruger af Nordpilen i gamle dage, at skulle ind over Fredericia.

Nu var min reblik til dig kun på at såvel Esbjerg pg Herning allerede i 1935 var driftige byer og ikke - som du synes at men - "dårligt kommet i gang endnu."
Ellers er vi nok enige om hvorfor Fredericia fortsat forblev et jernbaneknudepunkt i 1935.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak