Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 10. juli, 2020, 10:49 (71 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt?


Man kan vel sige, at det er historisk betinget. Da de jysk-fynske jernbaner i henhold til 1861-kontrakten var færdiganlagte 18. september 1869, var Fredericia blot en mellemstation på strækningen Aalborg-Vamdrup. Til gengæld var den i kraft af skibsforbindelsen Fredericia-Strib bindeledet til jernbanestrækningen Strib-Nyborg. Man valgte køreplansmæssigt at placere "knuderne" i Fredericia og én gang i døgnet havde man endda en "fuld" knude med tog fra og til alle tre retninger:

1. oktober 1869:

Ankomst fra København kl. 14.00
Ankomst fra Altona kl. 14.05
Ankomst fra Aalborg kl. 14.05

Afgang mod Altona kl. 14.25
Afgang mod Aalborg kl. 14.35
Afgang mod København kl. 14.35

Infrastrukturmæssigt har Fredericia ikke ændret sig på de godt 150 år. I 1869 var der skinner mod nord og mod syd og skib mod øst. I dag er der skinner i alle tre retninger. Det, der mere end noget andet gjorde Fredericia til et knudepunkt, var vel, at man på et tidspunkt forlængede togene Ringkøbing-Esbjerg-Lunderskov og togene Thisted-Vejle til Fredericia.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen