Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Anvendelse af EG'erne (Generelt)

af mss ⌂, 10/7 2020, 15:29 (1358 dage siden) @ Peter Christensen

Mig bekendt kører de stadig.
De findes primært mellem Malmø og Maschen (syd for Hamborg), men det sker de kommer længere op i Sverige.
Det store spørgsmål er hvorlænge DB vil have sådan en småserie i bunken.
Man kunne forestille sig at der gik ensretning i den, så alt skal kørers med 185'er (eller ligende maskiner).
Yep, der kan ikke trækkes lige så mange tons pr. tog og så må vi jo håbe at det tages med i overvejelserne.

EG'erne er uundværlige og har nogle særlige parametre der gør dem til det optimale lokomotiv til nogle togtyper. Andre tog kan så enten køres med en 185 eller to 185 i dobbelttraktion. Derudover er de endnu ikke gamle og har altid fungeret upåklageligt.
De er ikke i farezonen endnu. Måske om 10-15 år, men hvem ved. DB Cargo i Danmark er ikke DB Cargo i Tyskland! Det viser f.eks. MZ IV der gennemgår en renovering i disse år trods mange år på bagen. De er ikke blevet erstattet med noget standardiseret. Den håndfuld MK DB Cargo har tilbage i Danmark bliver heller ikke udskiftet foreløbig.
I andre lande hvor DB Cargo har materiel ser man også mindre serier med til dels mange år bag sig.

Kun i DB Cargos hjemland Tyskland er man ret så fokuseret på typereduktion. Dels har man altid haft (for) mange lokomotivtyper, dels ønsker man at outsource vedligeholdelsen så hurtigt man kan. Dvs. væk med reservedelslagre og gamle tog. Den hastige overtagelse af private operatører samtidig med løbende ordrer til den nationale industri har også fremskyndet udrangering af gamle og ældre tog. Ja sågar nyere typer som BR 145 blev med 80 eksemplarer udråbt til småserie. Det er formentlig nonsens, der kun skulle dække over at man anskaffede flere lokomotiver med servicekontrakter fra den hjemlige industri samtidig med at godsmængderne er stagnerende/faldende (for DB Cargo -ikke totalt set) og bl.a. 145'erne således blev delvist arbejdsløse. "Sale and lease back" har DB Cargo anvendt nogle år. Det startede med 151 og 155, som mann hurtigt gjorde sig 90% uafhængige af. De har i dag ikke faste planer hos DB Cargo. Det samme kommer nok til at ske for BR 145. Den slags eventyr begiver DB Cargo i andre lande sig ikke ud i. De har jo ihvertfald i Danmark og Holland heller ingen hjemlig industri der skal støttes.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak