Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, fredag 10. juli, 2020, 19:13 (102 dage siden) @ Niels Bak

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND [...] Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!


Så ville det naturlige sted være Kolding. Til Esbjerg mod vest, til Sønderjylland/Tyskland mod syd, til Fyn/Sjælland mod øst, til Aalborg/Aarhus mod nord. Fredericia er bare en blindtarm.

.
Hvor i Koldingområdet ville du have kunnet placere et sporanlæg på størrelse med det, der er i Fredericia?
Og mener du virkelig, at tog fra Fyn skulle en tur forbi Kolding, inden de kunne fortsætte mod Aarhus :-D :-D


Læg oven i at der mangler en direkte bane Vejle-Kolding. Og det er der jo gode landskabsmæssige grunde til, at der gør. En direkte bane ville have krævet en tunnel for at komme ud af Vejle, derefter forcere mere af det mest bakkede terræn i Danmark og så muligvis en tunnel mere eller i hvert fald en masse jordarbejder ind mod Kolding. Eneste løsning uden er at køre langs fjorden ind og ud af Vejle, og så er du allerede halvvejs i Fredericia (eller ud gennem Ådalen, men den peger heller ikke mod Kolding).
Og selv hvis der var en direkte bane, så ville Kolding stadig være en omvej for Østjylland-Fyn-passagererne, som er klart de to vigtigste retninger befolkningsmæssigt og passagermæssigt. Så kunne det være Vejle, der var knudepunkt i stedet, men så ville Esbjerg/Sønderjyllands-passagererne fra Fyn/København få en meget større omvej, end de har med Fredericia.
Hvis man skal have kun en omstigningsstation - og det var nødvendigt i 1930'erne hvor der ikke var hyppige, direkte tog i alle retninger, når man kom fra Fyn/København - så er Fredericia faktisk ret logisk eller i hvert fald det bedste kompromis. Og især, hvis man ikke ville ud i et massivt nybyggeri af baner.
Historisk er grundene altså gode. Spørgsmålet er så om de også er det i dag? Der er mange flere direkte tog og Odense har overtaget en del af rollen som skiftestation, selv om det for rejser internt i Jylland stadig er Fredericia.
Humlen er, at den svært anlæggelige direkte bane mellem Vejle og Kolding stadig mangler, og dermed sender rejsende mellem de to væsentligt større byer omvejen over Fredericia. Og det er faktisk et problem for hele systemets effektivitet, især når det gælder pendlerrejser i trekantsområdet og Østjylland.
Alligevel er en sådan bane ikke med i nogen af de forslag, som er hverken helt eller halvt vedtaget. For geografien er stadig den samme, og både Vejle og Kolding er jo også bygget ud i mellemtiden, så der skal både graves tunneller og væltes huse ved indkørslen til de to byer = dyrt og lokal modstand. Så det sker nok desværre ikke, og så stort er kundegrundlaget nok heller ikke, så det kunne retfærdiggøres. Især fordi Vejle Fjord-krydsningen vil gøre Fredericia til en mindre omvej for folk fra Kolding, som skal videre nordpå. Men det lokale transportproblem løser den ikke.

Og hvis man havde valgt Kolding, så havde der med garanti siddet en eller anden ignorant 85 år senere og spurgt på internettet: "Hvorfor er Kolding et jernbaneknudepunkt?".

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen