Moderne el-lokomotiver med 6 aksler (Generelt)

af pjl, lørdag 11. juli, 2020, 11:15 (82 dage siden) @ esni

Det ser ikke ud til at lokomotiver med 2 treakslede boggier er særligt populære hos infrastrukturforvaltningerne - og der er kun ganske få moderne typer.

Af samme grund byggede SBB type re 6/6 (den hedder vist re660 idag), som havde 3 toakslede boggier.

Den konfiguration ser man sjældent, er der nogen der ved hvorfor?

3*2 boggierne er vist en Italliensk bjergspecialitet, egentlig byggede man lokomotiverne i to korte halvdele fast koblede ryg mod ryg, hvor hver halvdel hvilede på den miderste bogie. Allerede fra 1940 og frem kørte de første lokomotiver med den konstruktion (E.636) rundt i Italien.

I Schweiz var de første to Re 6/6 også bygget sådan. Grunden er primært bjergbaner som Gotthard-strækningen, med mange kurver og lange stigninger, man havde tidligere bygget en serie "Gotthard Lokomotiver" (Ae 6/6), der efterhånden blev kendt som "track killers", derfor gik man på jagt efter et andet design. Efter de to Re 6/6 prototyper fandt man en måde at tilslutte den midterste boggie til de yderste via en kobling, der muliggjorde bevægelse i både horisontal og vertikal retning, derfor blev resten af serien anderledes. I italien er dette design indarbejdet i E.632 og E.633.

Nu hvor man kan lave en C0' boogie som giver plads til meget mere bevægelse tror jeg det er billigere at gøre sådan, som Lasse skriver er der meget få steder hvor designet er nødvendigt, da ÖBB kiggede efter deres nye godstogslokomotiver søgte de faktisk også efter C0'C0' konfigurationer, men blev vist hurtigt overbevist om at koble to normale Vectron sammen var bedre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB Q342
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen