Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jeg har en klage ! - Nu tilbagevist! (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/7 2020, 09:50 (1380 dage siden) @ Niels

Mindre kan nu godt gøre det. Eksempelvis er der mange danske blogge, der har den lille service.


Ja, og disse indsamlinger er givetvis, som andre anfører, ulovlig, da enhver offentlig indsamling kræver Indsamlingsnævnets godkendelse.
Indsamlingsnævnets hjemmeside kan du læse mere præcist, hvad der er lovligt og ikke lovligt.
F.eks står der:
"Det forudsættes at der er en vis grad af tilknytning mellem indsamleren og den person, som opfordringen rettes til. Hvis en opfordring til at yde bidrag er offentlig tilgængelig, taler det imod, at indsamlingen kan betegnes som privat. Det kan for eksempel være indsamlinger på internettet, som er tilgængelig for alle, selv om indsamlingen henvender sig til en bestemt gruppe mennesker, som indsamleren kender. Indsamling på for eksempel Facebook, som henvender sig til alle ”venner”, er således ikke nødvendigvis en privat indsamling."

Det er i dette - som i de fleste tilfælde - nødvendigt at gøre sit hjemmearbejde, før man slynger en påstand eller et ønske om noget ud, som blot har baggrund i "når de andre må, hvorfor må jeg så ikke".
Det er nemlig ikke altid sikkert, at "de andre" må noget, selv om de alligevel gør det - blot tænk på trafikkanters opførsel på vejene.

Venlige hilsner

Niels H

Der er forskel på en reel indsamling, og det at man har mulighed for at give en donation.

Det står enhver frit for, at give en donation til enhver forening, men man kan så bare ikke trække det fra på selvangivelsen.

Siden du linker til, nævner specifikt Husindsamlinger, Gadeindsamlinger, Indsamlingsbøsser, Telefoniske Indsamlinger, Indsamlinger via E-mail, SMS og ligende.
De nævner intet om en 'donate' knap, eller anden form for indsamling via hjemmeside. Jeg vil betragte det som være en uopfordret indsamling, i og med at man ikke 'sender det ud' til folk, men jeg kunne godt tænke mig at det blev præciseret, om det specifikt er lovligt, at skrive et kontonummer / en mobilepay adresse eller sætte en Paypal Donate knap på sin hjemmeside.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MZ1419Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak