Esbjerg - Niebüll - mere robust trafikafvikling (Trafikpolitik)

af LHJ, fredag 17. juli, 2020, 12:33 (63 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der var i den oprindelige rapport et ambitiøst forslag om noget i retningen af at nedlægge 4 stationer, lavet nogle km partielt dobbeltspor mm. Det ville give en markant forbedring.


Med krydsningsstation mellem Ribe og Skærbæk burde man kunne køre fast 30 min drift. Esbjerg - Tønder. Det er der næppe belæg for, men i myldretiderne vil det give mulighed for at køre "myldretidstog" med færre stop, og dermed in køretid fra Tønder til Esbjerg på under 60 min (noget hurtigere end bilen). Denne "myldretidskanal" kan så anvendes til hvad man måtte have lyst til derudover - eksempelvis direkte tog til Hamburg, autotog fra Niebull til Varde, og hvad der ellers har været planer om gennem årene.

/Lasse

Under alle omstændigheder ville en sådan krydsningsstation spare mange delaflysninger Ribe-Tønder-Ribe. Med en køretid på 20 min. mellem Ribe og Skærbæk, siger det sig selv, at blot en beskeden forsinkelse, eksempelvis fra Esbjerg, "vælter" trafikken, med mindre man aflyser og "vender" et Tøndertog i Ribe (evt. i Bredebro eller Skærbæk) ...
mvh
LH
(som selv i sin Arriva-tid har aflyst en del tog på denne delstrækning :-( )


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´
Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen