Erfarenheter av EA 3000 (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 30. juli, 2020, 12:59 (9 dage siden) @ Scharfenberg


Formodentlig er der sket noget med lokomotivernes tractioncontrol de seneste 40 år. Det må Bombardier-Lasse eller andre vide noget om. 4-akslede lokomotiver med det rette 'vejgreb' må jo slide mindre på skinnerne end 6-akslede, og så vejer de jo også en del mindre

Naturligvis er der sket en del siden EA. Ret meget endda. Men dermed ikke sagt, at det ikke vil ske. Der bliver dog løbende udført nye forsøg med traktionskontrol (både Schweiz og Kroatien har lagt skinner til traktionstests i efteråret 2019), og for de normale togstørrelser, bør der ikke for alvor være problemer længere. HVad man teknisk har gjort ift EA, er jeg ikke den rette til at gengive.

For mere "unormale" togstørrelser - eksempelvis Railcare i Sveriges nye kørsler med jernmalm, kan man godt lave en businesscase, der viser, at det er billigere at køre med tre lok end med to lok, da hjulslitagen bliver mindre.

Det væsentligste argument mod 6-akslede lok er, at 4-akslede lok koster ca 60% af 6-akslede lok i anskaffelse, og pt omkring 45% af omkostningerne i "total costs of ownership". Så du skal køre store tunge tog, før 6-akslede lok er en rigtig god idé.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DB Cargo
DB Cargo
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen